Saturday, October 23, 2010

OD vs Property Pt.1


ON



Selamat Hari Sabtu atau Hari2 lain yg korg sambut hari ni (besday ke, anniversary ke, wateber lah ye..?)

ok lah, kite rehat dlu dr citer pasal ODASB, memandangkan dah byk sesgt blog2 FP (Financial Planner) dan citer pasal mende ni ye dak?

oklah untuk posting kali ni, aku nk intro skit pasal Overdraft bercagarkan Property. Xpenah dgr? Xpe, ni xyah dgr, bace je..hehe

Oklah kalo korg ingat balik, mase posting pertama aku pasal OD ni aku ade huraikan ape kebendenye OD ni. So, aku xyah la nk citer lg ye, korg bace2 sendiri la basic nye kt situ...kalo ade soklan leh drop kt comment.


ok, mcm yg korang leh nmpk kt atas ni, cnth aku amik dr CIMB Bank BizLoan, Features nye:

"Mempunyai combinasi drp 50% Term Loan & 50% Overdraft. "
so, bile korg apply pakej ni, korg akan diberi Term Loan (atau bhse mudah Personal Loan lah..) & Overdraft. 
-andaikan pinjaman korg rm100k, korg cuma perlu byr 50% shj drp total pinjaman ni td
-ini adalah kerana 50% lg drp pinjaman korg tlh pon dibiayai oleh bank 
-so, pendek kate korg tlh pon membyr separuh drp pinjaman tersebut lah kan? 
-maka dgn ini, andai kate korg nk pakai duit nnt (utk investment ke, kawin ke dll..) korg bleh la kuarkan duit OD yg 50% ni td (bergantung pd syarat2 bank lah.) 
-utk maklumat lanjut korg leh la refer bank2 yg menawarkan facility OD ni




Kebaikan:
  1. Dgn ODProperty ni, korg leh memberanakkan duit korg kt tmpt lain 
  2. Korg leh jual/refinance asset utk memdptkan size OD yg lebih besar 
  3. Instalment bulanan yg tidak membebankan
  4. Aplikasi yg same mcm OD, service OD ni dgn duit gaji, Bonus, duit extra yg lain utk mengurangkan interest 
Keburukkan:
  1. Hanya terhad pada sesetengah jenis hartanah (Business Property: shoplot, office lot - ini kalo Bizloan CIMB lah) 
  2. bile korg withdraw duit OD tu nnt, secara automatik monthly installment korg akan naik 
itu je lah setakat ni aku nk share, kalo ade komentar membena dipersilakan, especially drp org2 yg penah wat homeloan dgn bank2 yg aku nyatakan di atas..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...